Dla miłośników gier komputerowych odpowiedź na postawione w tytule pytanie jest jasna. Dla krytyków popkultury już niekoniecznie. Twórcy i ich dzieła pozostają zawieszeni pomiędzy sferą kultury masowej, a kultury wysokiej. Co decyduje o przynależności gry do jednej bądź drugiej? To, że nad danym tytułem pracuje często sztab osób, a głównym celem jakiemu podporządkowana jest jej produkcja i wydanie jest cel finansowy lokuje gry raczej w sektorze rozrywki masowej. Jednakże jeśli przyjrzymy się dokładnie strukturze narracyjnej lub graficznej, to odnosimy wrażenie obcowania z dziełem literackim. Wielu krytyków za powód nieuznawania żadnej gry za element kultury wysokiej podaje konieczność interakcji. To gracz decyduje o ostatecznym wyglądzie gry, o rozwiązaniu fabularnym, to on podejmuje decyzje i wybory. W przypadku innej formy wyrazu artystycznego można natomiast mówić o skończoności, kompletności, którą widz, czytelnik może jedynie przetwarzać, odbierać, kontemplować. Wydaje się jednak, że w erze powieści hipertekstowych gry mogą zasłużyć na miano wytworu kultury wysokiej z tej prostej przyczyny, że masowość i elitarność mieszają się ze sobą na wszystkich poziomach i próby odgraniczenia przestają mieć powoli większy sens.
Dzieło sztuki czy popkultura?
Zobacz także:
Nowości:
Gra w życie
Zastanawiające jest to, dlaczego dzieci i nastolatki tak chętnie sięgają po popularne gry związane z symulacją życia. Dzieci są zwykle kierowane przez dorosłych, którzy...
Grą siatkarzy pasjonowaliśmy się od lat
Grą siatkarzy pasjonowaliśmy się od lat, bodajże od pierwszego spektakularnego tryumfu na Igrzyskach Olimpijskich, kiedy to podopieczni świętej pamięci Huberta Wagnera pokonali po pięciosetowym...
Wiata garażowa
Wiata garażowa to świetne rozwiązanie dla tych, którzy potrzebują dodatkowej przestrzeni do przechowywania samochodu lub narzędzi. Jest funkcjonalna i łatwa w montażu - idealna dla wszystkich majsterkowiczów!